وظایف واتر پمپ و دلایل خرابی آن چیست؟




یک مالک خودرو باید در نظر داشته باشد که واتر پمپ به مراقبت احتیاج دارد و تشخیص دهد که این قطعه چه زمانی به تعمیر یا تعویض نیاز دارد. وجود لک ضد یخ یا آب در زیر خودرو یا بالا رفتن آمپر آب می‌تواند نشانه‌هایی از زمان تعویض واتر پمپ باشد.

۱ - خودرو را شب در پارکینگی که کف تمیزی دارد پارک کنید. اگر برایتان ممکن نیست که در یک پارکینگ تمیز پارک کنید، یک قطعه مقوا با رنگ روشن را دقیقا زیر پیشرانه خودرو بگذارید.

وظایف واتر پمپ و دلایل خرابی آن

۲ - صبح روز بعد کف پارکینگ یا مقوا را چک کنید. اگر آب آن را خیس کرده است، در جایی نشتی وجود دارد. این نشتی ممکن است از واتر پمپ یا از واشر‌ها باشد. اگر هم لک سبز رنگ مشاهده کردید مطمئن باشید ضد یخ از جایی نشتی دارد.

نکته: توجه کنید که دیدن لک کوچک آب زیر خودرو در یک روز گرم نگران کننده نیست، چون زمانی که کولر خودرو در هوای گرم کار می‌کند، میعان صورت می‌گیرد و آب از زیر پیشرانه چکه می‌کند که پدیده‌ای عادی است. به همین دلیل توصیه شده که خودرو خاموش در شب هنگام چک شود.

۳ - پولی واتر پمپ را چک کنید. بخش گرد واتر پمپ که تسمه دور آن می‌افتد را پیدا کنید. پولی را به جلو و عقب تکان بدهید. اگر شل بود وقت عوض کردن آن شده است.

۴ - به صدای پیشرانه گوش دهید. کاپوت را بالا بزنید و خودرو را روشن کنید. اگر صدای ساییدگی ضعیفی شنیدید، اوضاع وخیم است! هر چه اوضاع بدتر شود صدا هم بیشتر شنیده خواهد شد.

وظایف واتر پمپ و دلایل خرابی آن

۵ - اطراف واتر پمپ و واشر‌ها به دنبال نشتی بگردید. اگر قطرات آب یا مقدار کمی بخار آب مشاهده شد، به طور قطع نشتی وجود دارد.

۶ - اگر چراغ هشدار دمای آب روشن شده است به آن توجه کنید. اگر مایع خنک کننده کافی به علت نشتی واتر پمپ به پیشرانه نرسد، دمای آن بالا می‌رود و باعث می‌شود چراغ هشدار دهنده روشن شود.

۷ - به چراغ هشدار میزان مایع خنک کننده توجه کنید. این مورد می‌تواند دلیلی بر نشت مخزن مایع خنک کننده یا مشکل واتر پمپ باشد. دلیل دیگر می‌تواند وجود نشتی در سیستم خنک کننده باشد.

۸ - به کولر خودرو توجه کنید. اگر کولر خوب کار نمی‌کند، ممکن است به این علت باشد که واتر پمپ کارش را درست انجام نمی‌دهد.

هشدار:

واتر پمپ با خط دور قرمز برای موتور ۶ سیلندر

وظایف واتر پمپ و دلایل خرابی آن

اگر سطح آب رادیاتور پایین است و خودرو را به تازگی خاموش کرده‌اید، پیش از اضافه کردن آب اجازه دهید مدتی بگذرد و پیشرانه سرد شود؛ چون اضافه کردن آب سرد به پیشرانه داغ می‌تواند به علت اختلاف زیاد دمای آب باعث ترک خوردن پوسته سیلندر شود.

منظور از پیشرانه سرد، پیشرانه‌ای است که حداقل یک ساعت از خاموش شدن آن گذشته باشد و هیچ فشاری زیر درب رادیاتور وجود نداشته باشد.

هیچ وقت ضد یخ کامل و بدون آب داخل رادیاتور نریزید، چون ممکن است بیش از حد داغ شود. از دفترچه راهنمای خودرو کمک بگیرید که معمولا مخلوطی ۵۰ / ۵۰ از آب و ضد یخ را توصیه می‌کنند.

برای برخی خودرو‌ها نیز مخلوط ۳۰ / ۷۰ توصیه شده است. اگر در مناطق سردسیر زندگی نمی‌کنید، آب خالص نیز می‌تواند کافی باشد.



میزان
وظایف واتر پمپ و دلایل خرابی آن چیست؟
ساعت: 1 خرداد 1396, 09:33
0
0

از مطالب زیر نیز دیدن نمایید


نظر خود را ارسال کنید


Наверх